čtvrtek 28. března 2013

Recenze- Nechtění

Pokud bylo hlavním plánem Kristiny Ohlssonové napsat knihu, která nadchla čtenáře do poslední stránky, určitě se jí to u Nechtěných povedlo. Napětí v časovém presu, kterému jsou vystaveni detektivové, vás vtáhne do děje natolik, že nebudete chtít knihu či čtečku odložit. A o čem, že tato detektivka vůbec je?

Otázkou spíše zůstává, kdo sakra mohl unést malou holčičku z vlaku tak, aby si ho nikdo nevšiml a proč vůbec? Jaký je jeho motiv a unese další děti? Přežije holčička a co její rodiče? Jsou do případu zapleteni?
Na tyto otázky se snaží odpovědět kriminalisté, kteří mají tak málo času, jako máte, když jíte zmrzlinu v parném slunečném dni. V týmu je legendární vyšetřovatel Alex Recht, skvělý kriminalista a obdivovatel Alexe Peder a Fredrika, která si v týmu zatím hledá místo.
Zatímco vyšetřovatelé podezírají holčičky otce, dostávají anonymní telefonát, kterému nevěnují pozornost, ale brzy zjistí, že se zaplétají do případu obrovských rozměrů, který odkrývá věci, které měly zůstat pohřbeny pod nánosem prachu a času.

"Kniha se mi moc líbila. Chytla mě hned v prvních stránkách a nepustila od přemýšlení, kdo je pachatelem a jak se bude příběh rozvíjet dál. Četla jsem už některé recenze na tuto knihu a všimla jsem si, že je porovnávána s nesbovým Netopýrem. Já osobně si myslím, že porovnávat všechny nesbovy knihy s touto by bylo jako srovnávat dvacku s padesátkou (peníze), ale pokud jde o tyto knihy, něco na tom bude. Obě jsou to prvotiny norských autorů, takže jsou pro porovnání naprosto dokonalé. Začala bych asi tím, že autorka Nechtěných tolik nepopisuje zemi, kde se případ odehrává. Rozjíždí se to od prvních stránek, což mě vtáhlo hned do děje, než Netopýr, u kterého jsem se na začátku trochu více nudila. Dále mi byli přátelštější i detektivové a v neposlední chvíli asi i životní příběh pachatele.Závěrem bych chtěla knihu moc doporučit. Věřím, že se bude líbit i lidem, kterým detektivky moc neříkají, stejně jako mě, a hlavně těch, kteří zbožňují chladné Norsko a jeho tajuplné případy."
Kristina Ohlssonová
Kristina Ohlssonová (1979) žije ve Stockholmu. Vystudovala politologii a pracovala mimo jiné jako analytička v Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OSCE), na švédském Ministerstvu zahraničních věcí a na švédském Policejním prezidiu. V minulosti publikovala odborné texty na téma izraelsko-palestinského konfliktu a zahraniční politiky EU. Svou literární kariéru zahájila v roce 2009 detektivním románem Askungar (Nechtění). Její druhý román Tusenskönor (Sedmikrásky) získal cenu Stabilopriset a byl v roce 2010 nominován na nejlepší švédský detektivní román roku. V letech 2011 a 2012 vyšly autorce další dvě díla: Änglavakter(Andělé strážní) a Paradisof er (Oběti ráje).

Nechtění - Kristina Ohlssonová
Z rychlíku X-2000, který přijel na stockholmské hlavní nádraží, zmizela malá holčička. Policie začne brzy podezřívat jejího otce, na jehož dopadení vynaloží veškeré síly. Na jiném místě ve Švédsku se zatím před mužem, kterého zpočátku považovala za svého vysněného prince a osvoboditele, skrývá mladá žena. Dobře ví, proč holčička zmizela, a chystá se k dalšímu útěku. Policejní vyšetřování vede legendární komisař Alex Recht, kterému pomáhá horlivý kriminalista Peder Rydh a v neposlední řadě Fredrika Bergmanová, jejímž původním záměrem byla kariéra houslistky. Místo toho však skončila na policii a teď musí ze všech sil bojovat proti větru, aby zavedla vyšetřování jiným směrem, než tím, který se v první chvíli zdál nejpravděpodobnější. Případ plný rafinovaného zla zatím narůstá do stále větších rozměrů. Vyšetřovací tým nemá času nazbyt, pokud nemá dojít k dalším ztrátám na životech. Kolik mají času, než pachatel udělá další tah? A kdo je záhadná žena jako stín? Je třeba ji najít, aby na své místo zapadl i poslední kousek skládanky?

Pod tímto odkazem najdete Book trailer Knihy Zlín na knihu Nechtění:

Děkuji Knize Zlín za poskytnutí ReadingCopy knihy Nechtění a za možnost přečíst si ji v předstihu a dát vám před vydáním vědět, jaká byla. Nezapomeňte, že zítra kniha vychází a proto si ji kupovat zde: